Blog

By Rafał Gromek,

Najważniejsze są zasady Czyli budujemy relacje trenera z dziećmi

Każdy trener, nauczyciel, opiekun wie jak trudne jest „opanowanie” grupy małych dzieci. Jednocześnie nadrzędnym celem naszej działalności jest pokazanie dzieciom jak przyjemne jest uprawianie sportu i ogólna aktywność fizyczna, czyli de facto jak się wyszaleć i radośnie zmęczyć. Jak zatem „dogadać” się z grupą 4 czy 5 latków, by prowadzić zajęcia ciekawe, rozwijające ale też bezpieczne? Najważniejsze są zasady i to od pierwszych zajęć!

dzieci_wulkan_trener_m

Dzieci na zajęciach sportowych rozpiera nadmiar energii. Chcą więcej, szybciej, ale najczęściej chcą po swojemu, a najlepiej gdy to ich ćwiczenie zastąpi to wskazane przez prowadzącego. Ten naturalny zapał chcemy jak najbardziej rozwinąć, podtrzymać i przekazać innym, mniej aktywnym. Ale nie możemy też pozwolić, by trening zamienił się w koncert życzeń czy wybór tylko ulubionych ćwiczeń. Dlatego już od pierwszych zajęć wprowadzamy kilka jasnych i prostych zasad zachowania. Ich zrozumienie ale też konsekwencja egzekwowania jest kluczem do wzajemnej przyjemności z odbytego treningu.

Nie oszukujmy się, nie zawsze to się w pełni udaje, a czasem efekty przychodzą dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach. Z własnego doświadczenia wiem, że zdarzają się przypadki gdy otrzymujemy jasny komunikat „zasady są po to, żeby je łamać”. Sama staram się w takich sytuacjach jeszcze spokojniej, ale też z większym zdecydowaniem zasad przestrzegać. Bardzo często w pilnowaniu porządku pomagają zresztą same dzieci, przypominając co powinno się wydarzyć w związku z jakimś zajściem.

dzieci_rakiety_trener_m

Sport ma jednak nie tylko uczyć zasad działania w grupie czy zwracania uwagi na bezpieczeństwo innych, ale też budować wyważone przeświadczenie o własnej wartości. Tu niezbędnym elementem jest stałe wspieranie dziecka, i szczególnie na początku, nieustanne wręcz chwalenie za zaangażowanie i wykonywanie poszczególnych zadań. Niech to będzie jednak chwalenie szczere, a jeszcze lepiej oparte na konkretnych osiągnięciach, czyli opisujące co nasz mały zawodnik zrobił tym razem lepiej, szybciej, dokładniej, etc. Nie należy też stosować porównań czy oceny na zasadach stopniowania umiejętności w grupie. Na tym etapie każde dziecko walczy przede wszystkim z własnymi ograniczeniami i nie potrzebna jest dodatkowa rywalizacja.

Trener ma więc określić i egzekwować zasady prowadzenia zajęć i przestrzegania bezpieczeństwa. Równolegle chwalić i wspierać rozwój dziecka, pokazując mu jakie robi postępy. To najlepsza droga do sprawnego zarządzania grupą dzieci, dawania im indywidualnego poczucia własnej wartości, ale też budowania autorytetu samego prowadzącego. Wszystko to w oparciu o prostą i jasną, a więc zrozumiałą dla danej grupy wiekowej, komunikację i wzajemne poszanowanie.

———————————–
Treści powiązane:

Przykłady zajęć sportowych oraz zabaw ruchowych – Playlista filmów z akcji Zdrowo i Sportowo

Podziel się tą treścią:
  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  

Tagi do wpisu

Podobne artykuły

Motywacja Tweet!func ...

Motywacja   Czym jest dla nas motywacja? Skup ...

czytaj

Poznajcie nas lepiej ...

Poznajcie nas lepiej!!!     Chcecie wie ...

czytaj

II rok programu szko ...

II rok programu szkoleniowego dla nauczycieli R ...

czytaj